چهاردهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی IPF

عناوین

حضور ساط در نمایشگاه IPF

مهندسین مشاور سنجش امکان طرح (ساط) از سال 1377 با همکاری تنی چند از متخصصین اقتصادی، اجتماعی و فنی در زمینه مشاوره مدیریت، مالی و سیستم‌ها شروع به فعالیت کرده است و از همان سال‌های ابتدایی همواره جزء پیشگامان و نوآوران این حوزه از خدمات بوده است. ما در ساط به دنبال آن هستیم که به پیشرفت مشتریان خود کمک کنیم و در همکاری با بهترین‌ها، خدمات وسیعی را برای صنایع مختلف ارائه ‌دهیم. فرقی نمی‌کند که کمک به تغییر سازمان‌ها، محافظت از بازارهای مالی و یا همکاری با دولت در راستای حمایت از جامعه را در دستور کار داشته باشیم، تغییری که ایجاد می‌کنیم و تاثیری که می‌گذاریم پایانی ندارد.

شرکت‌هایی که به ساط اعتماد کرده‌اند

هدف ما در این شرکت این است که بهترین باشیم، همراه و هم گام با مشتریان خود قدم برداریم و به آن‌ها در راستای تحقق اهدافشان کمک کنیم، تغییری مثبت ایجاد کنیم و احتمال موفقیت آن‌ها را به حداکثر برسانیم. این انگیزه‌ای است که تعهدی که در هر قدم ما جریان دارد را دو چندان می‌سازد.

نگاهی اجمالی به مطالعات اخیر ساط

پروپیلن و زنجیره ارزش آن

پروپیلن (پروپن) گازی بی‌رنگ از خانواده الفین‌ها یا آلکن‌هاست. این گاز بعد از اتیلن دومین ماده پایه صنعت پتروشیمی از حیث میزان مصرف در دنیا بوده و به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی شناخته می‌شود. به همین دلیل کنجکاوی همکاران ما را در ساط برانگیخته است تا در مورد این جزء مهم و پرکاربرد مطالعات بیشتری صورت گیرد.

زنحیره ارزش پروپیلن

پروپیلن یک ماده شیمیایی پرکاربرد بوده و درک زنجیره ارزش این محصول حیاتی در صنعت مدرن است که تولید، توزیع و تبدیل موثر این ماده شیمیایی مهم را ممکن می‌سازد. روش‌های متعارف تولید پروپیلن معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول بازدهی پایین (high-purity) که عبارتند از: کراکینگ بخار و بازیافت جریان FFC پالایشگاه و گروه دوم بازدهی بالا (high-purity) که شامل تبدیل پروپان به پروپیلن (PDH)، تبدیل کاتالیستی متانول به الفین‌های سبک و تبدیل اتیلن به بوتیلن و پروپیلن (MTP).
پرداختن به زنجیره ارزش پروپیلن از چند منظر حائز اهمیت است: اولاً، بر اساس مجوزهای صادر شده از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC) طی سال‌های آتی کشور با تولید حجم زیادی پروپیلن مواجه خواهد بود، این امر لزوم توجه به صنایع پایین دست این محصول استراتژیک را دو چندان می‌کند.
ثانیاً، در حال حاضر به استثنای محصول پلی پروپیلن (PP)، نیاز کشور به سایر محصولات زنجیره ارزش پروپیلن از طریق واردات تامین می‌گردد.
تولید پروپیلن تحت سلطه چند بازیگر کلیدی که شرکت‌هایی در ایالات متحده، اروپا و آسیا است، قرار دارد. ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین تولید کننده پروپیلن، حدود یک سوم تولید جهانی را به خود اختصاص داده است و پس از آن، سایر تولیدکنندگان عمده عبارتند از: چین، اروپا و خاورمیانه.

خوراک پروپیلن

به طور عمده برای پلی پروپیلن، اکریلونیتریل، پروپیلن اکسید، الکل‌ها و … استفاده می‌شود. قیمت آن در آسیا و آمریکا به علت دسترسی بیشتر تعیین می‌شود. عرضه و موجودی‌ها در حال افزایش است. 

0
%
پلی پروپیلن

برای بسته‌بندی، الیاف، قطعات خودرو، لوله، سیم . کابل و مجاری استفاده می‌شود. بازار پلی پروپیلن در آسیا بسیار خوب است ولی در آینده ممکن است تحت فشار قرار گیرد. در شورای همکاری منطقه خلیج فارس، آسای تقاضای خوبی دارد. 

0
%
پروپیلن اکسید

بزرگترین مشتق این محصول پلی اتر پلی ال هاست، که در پلی بورتان ها استفاده می‌شود. دومین مشتق، پروپیلن گلیکول است، پایین دست PO شامل مبلمان و اثاثیه و ساخت و ساز خودرو می‌شود. حجم PO خاورمیانه از اواسط ۲۰۱۷ یا به آسیا صادرشده یا در داخل کشور می‌ماند. 

0
%
اکریلونیتریل

عمدتاً برای الیاف مصنوعی مانند اکریلیک، پلاستیک و الاستومری، اکریلونیتریل، بوتادین، استایرن (ABS) و استایرن، اکریلونیتریل (SAN) استفاده می‌شود. در آسیا مانند سایر مناطق این محصول عمدتاً تحت تأثیر عرضه و قیمت محصول اولیه قرار دارد.

0
%
اکلیریک اسید

مشتق اصلی از استر های اکریلات، اسید اکریلیک خام (تصفیه نشده) است. بازارهای عمده شامل پوشش‌های سطح،چسب‌ها و درزگیرها، منسوجات، مواد افزودنی و پلاستیک است. همچنین یک ماده خام برای سوپرجاذب پلیمری (SAP) نیز از اکریلیک اسید مشتق می‌شود. واردات آسیا علی رغم قیمت‌های بسیار جاذب به دلیل نگرانی‌های کیفیت محدود است. 

و اما خدمات ساط در حوزه پروپیلن

همانطور که پیشتر اشاره شد پروپیلن این روزها در صنعت پتروشیمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، مهندسین مشاور ساط بر اساس تجربیات، توانمندی‌ها و تخصص مشاوران خود، مطالعات جامعی را در زمینه اهمیت پروپیلن و زنجیره ارزش این محصول ارائه داده‌اند. همچنین محصولات پایین دستی پروپیلن نیز که در دسته محصولات پتروشیمی قرار دارند همچون اکریلیک اسید (AA)، سوپرجاذب‌های پلیمری (SAP)، پروپیلن اکساید (PO)، پلی اتر پلی ال(PEPO) و اکریلونیتریل (ACN) نیز مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. در این راستا مطالعه تکنولوژی‌های MTP و PDH جهت تولید پروپیلن و همچنین مطالعات امکانسنجی شامل بررسی بازار، فنی و مالی و اقتصادی محصولات زنجیره ارزش پروپیلن به تفصیل توسط مهندسین مشاور سنجش امکان طرح (ساط) صورت پذیرفته است.

متانول

بازار متانول

متانول با فرمول CH3OH به عنوان ساده‌ترین الکل که در دمای اتاق مایعی بی‌رنگ، فرار با قابلیت اشتعال بالاست. از متانول در تولید فرمالدئید، متیل ترشیو بوتیل اتر (MTBE)، اتانول و … استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای متانول می‌توان به مواردی نظیر استفاده به عنوان حلال، سوخت وسایل نقلیه، مایع شوینده شیشه و به عنوان ضدیخ در سیستم‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود. کاربردهای مختلف این محصول موجبات کنجکاوی متخصصین ما را در ساط فراهم کرده است تا اطلاعات دقیقی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

متانول و زنجیره ارزش آن

متانول از واکنش متان موجود در گاز طبیعی تحت فشار دمای مناسب با بخار آب و در مجاورت کاتالیزور تولید می‌شود. پس از تبدیل متانول به محصولات میانی نظیر استیک اسید (AA)، متیل آمین (MA)، فرمالدهید و … در مرحله نهایی در زنجیره ارزش متانول، محصولاتی نظیر حلال‌ها، مواد پلاستیکی، قطعات خودرو، لوازم خانگی، ظروف آشپزخانه و … در صنایع پایین دست نهایی تولید و به دست مصرف کننده می‌رسد.
زنجیره ارزش متانول یک حلقه مهم در صنایع شیمیایی است و انتظار می‌رود اهمیت آن در سال‌های آینده افزایش یابد، زیرا پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای محصولات مشتق شده از متانول در صنایع مختلف رشد کند. متانول به عنوان یک ماده شیمیایی کم‌هزینه و کارآمد گزینه‌ای جذاب برای بسیاری از کاربردها می‌باشد.

بازار متانول: وضعیت فعلی و چشم‌انداز آینده

ارزش بازار جهانی متانول در سال 2020 به 31.7 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2028 با رشد متوسط سالانه (CGAR) 4/5 درصدی از سال 2021 تا 2028 به 9/48 میلیارد دلار برسد. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده متانول است و بیش از 50 درصد تقاضای جهانی را نیز به خود اختصاص داده است. تقاضای متانول این کشور به دلیل صنعت خودروسازی رو به رشد آن است که از متانول به عنوان افزودنی سوخت استفاده می‌کند و صنایع شیمیایی در حال گسترش آن که از متانول به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند. دیگر مصرف‌کنندگان عمده متانول شامل ایالات ‌متحده، اروپا و آسیا و اقیانوسیه است.زنجیره ارزش متانول یک حلقه مهم در صنایع شیمیایی است و انتظار می‌رود اهمیت آن در سال‌های آینده افزایش یابد، زیرا پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای محصولات مشتق شده از متانول در صنایع مختلف رشد کند. متانول به عنوان یک ماده شیمیایی کم‌هزینه و کارآمد گزینه‌ای جذاب برای بسیاری از کاربردها می‌باشد.

و اما خدمات ساط در حوزه متانول

همانطور که پیشتر اشاره شد متانول این روزها در صنعت پتروشیمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، مهندسین مشاور ساط بر اساس تجربیات، توانمندی‌ها و تخصص مشاوران خود، مطالعات جامعی را در زمینه اهمیت متانول و زنجیره ارزش این محصول انجام و ارائه داده‌اند. همچنین مطالعات مبسوطی در زمینه محصولات پایین دستی متانول که در دسته محصولات پتروشیمی قرار دارند همچون استیک اسید (AA)، پلی اتیلن سبک خطی (LDPE)، وینیل استات (VAM)، پلی وینیل الکل (PVOH)، متیل امین (MA)، پلی استال- پلی اکسی متیلن (POM) و فرمالدئید و محصولات پایین دستی آن شامل اوره فرمالدئید (UF)، ملامین فرمالدئید (MF) و فنول فرمالدئید (PF) از منظر بازار، تکنولوژی تولید و بازدهی اقتصادی در شرکت مهندسین مشاور سنجش امکان طرح (ساط) انجام گرفته است.
از دیگر خدمات ساط در زمینه زنجیره ارزش متانول بررسی مارکت اتانول سنتزی، بررسی تکنولوژی تولید اتانول سنتزی از دی‌متیل اتر (DME) و بررسی اقتصادی طرح احداث واحد تولید اتانول سنتزی است.

بازار کامپاندهای پلی‌پروپیلن

کامپاند پلی‌پروپیلن

پلی‌پروپیلن یک پلیمر ترموپلاستیک است که به دلیل استحکام، دوام و مقاومت بالا در برابر حرارت و مواد شیمیایی در کاربردهای مختلف استفاده می‌شود.
کامپاند پلی‌پروپیلن (Polypropylene Compounds) نوعی ماده پلاستیکی است که از ترکیب پلی‌پروپیلن (PP) با مواد افزودنی و پرکننده‌های مختلف مانند الیاف شیشه یا پودرهای معدنی ساخته می‌شود. کامپاندهای پلی‌پروپیلن در طیف وسیعی از صنایع نظیر خودروسازی، ساخت‌وساز، بسته‌بندی و کالاهای مصرفی کاربرد داشته و معمولا برای ساخت محصولاتی مانند قطعات خودرو، لوله و اتصالات، اسباب‌بازی، لوازم خانگی و مواد بسته‌بندی استفاده می‌شوند.
به طور کلی، کامپاندهای پلی‌پروپیلن مواد پرکاربردی هستند که ترکیبی از استحکام، دوام و انعطاف پذیری را ارائه می دهند و این ویژگی آن‌ها را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها مناسب می‌کند. انتخاب ترکیب کامپاند پلی‌پروپیلن مناسب (نوع و مقدار مواد افزودنی و پرکننده‌های اضافه شده) منوط به کاربرد نهایی آن می‌باشد. به عنوان مثال، کامپاندهای تقویت‌شده با الیاف شیشه (GFRپلی‌پروپیلن) خواص مکانیکی مناسبی داشته و قابلیت استفاده در کاربردهایی مانند قطعات خودرو و قطعات الکتریکی را دارند.

معرفی پرمصرف‌ترین کامپاندهای پلی‌پروپیلن

در ادامه ابتدا به برخی از پرکاربردترین انواع کامپاندهای پلی‌پروپیلن اشاره خواهیم کرد و سپس یکی از کامپاندهای جدید معرفی شده که اخیرا بازار به سمت آن حرکت کرده است معرفی می‌نماییم:
• کامپاند پلی‌پروپیلن الیاف شیشه
از ترکیب پلی‌پروپیلن با الیاف شیشه ساخته می‌شود که به عنوان تقویت‌کننده برای بهبود استحکام آن عمل می‌کند، دارای خواص مکانیکی بالایی هستند و برای کاربردهایی مانند قطعات خودرو، قطعات الکتریکی و تجهیزات صنعتی مناسب هستند. همچنین جایگزینی عالی برای فلز است زیرا سبک‌وزن و مقاوم در برابر خوردگی است.
• کامپاند پلی‌پروپیلن تالک
از ترکیب پلی‌پروپیلن با تالک ساخته می‌شود که سختی و مقاومت در برابر حرارت را بهبود می‌بخشد. این کامپاندها معمولاً در کاربردهایی مانند قطعات خودرو، لوازم خانگی و قطعات الکتریکی استفاده می‌شوند.
• پلی‌پروپیلن EPDM
از ترکیب پلی‌پروپیلن با EPDM که یک ماده الاستومری است ساخته می‌شود که انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر ضربه را افزایش می‌دهد. این کامپاندها معمولا در کاربردهایی مانند قطعات خودرو، بسته‌بندی و اسباب‌بازی استفاده می‌شوند.
• کامپاند پلی‌پروپیلن کلسیت
از ترکیب پلی‌پروپیلن با کلسیت ساخته می‌شود که سختی، مقاومت حرارتی و پایداری مواد را بهبود می‌بخشد. کامپاندهای کلسیت پلی‌پروپیلن معمولاً در کاربردهایی مانند قطعات خودرو، لوازم خانگی و قطعات الکتریکی استفاده می‌شود.
• کامپاند پلی‌پروپیلن نانوکامپوزیت
از ترکیب پلی‌پروپیلن با پرکننده‌های نانومقیاس، مانند ذرات خاک رس ساخته می‌شوند که خواص مواد را افزایش می‌دهند. نانوکامپوزیت‌ها در مقایسه با کامپاندهای سنتی پلی‌پروپیلن، استحکام و پایداری بالاتری دارند. آن‌ها معمولاً در کاربردهایی مانند قطعات خودرو، بسته بندی و مصالح ساختمانی استفاده می‌شوند.

و اما خدمات ساط در حوزه کامپاندهای پلی‌پروپیلن

همانطور که پیشتر اشاره شد کامپاندهای پلی‌پروپیلن مواد پرکاربردی هستند که برای طیف گسترده‌ای از کاربردها مناسبند، از این رو مهندسین مشاور ساط بر اساس تجربیات، توانمندی‌ها و تخصص مشاوران خود، مطالعات جامعی را در زمینه کامپاندهای پلی‌پروپیلن ارائه داده‌اند و بازار هر یک از کامپاندهای پرمصرف اشاره‌شده در قسمت قبل را به تفصیل مورد بررسی قرار داده‌اند.

منتظر دیدار شما هستیم

بروشور ساط همایش ipf
بروشور ساط همایش ipf -2